Alla on instagramin analytiikkaa koulumme sivuilta. Vieressä vasemmalla on tietoja kävijöistä. Kävijöitä on runsaasti, ja sivustoakin klikkaillaan ahkerasti.
Julkaisuja on ahkerasti, joten jokaiselle on mahdollisesti jotakin. Julkaisuja julkaisee usein matkailu, visualistit datanomit ja hiusala. Kun julkaisuja on useita, myös sivuumme mahdollisia tutustujia on runsaammin.
Ihmiset tavoittavat tilin helpommin, kun julkaistaan paljon. Tilastot näyttävät, että viikonloppuna ei ole kävijöitä, sillä viikonloppuna harvemmin julkaistaan kuvia. Tilasto näyttää, että eniten ihmisiä on tavoitettu tiistaina ja keskiviikkona. Vähiten kävijöitä oli sunnuntaina.
Ikähaarukka on jakautunut hyvin laajalle alueelle. Eniten on henkilöitä 18-24 -ikäryhmästä. Ero toisiksi isoimpaan ikäryhmään, joka on 35-44, on 2%. On siis tärkeää jakaa julkaisuja, jotka sopivat täysi-ikäisiksi täyttäneistä aina keski-iän kieppeille asti. Kohderyhmä on kuitenkin kohtalaisen nuorekasta, joten sen tyyppistä sisältöä olisi hyvä julkaista.
Ehdottomasti eniten kävijöitä asuu Salon alueella. Vaikka kuvasta prosentit ovat jääneet uupumaan, jopa 51% kävijöistä on siis Salosta. Toisiksi eniten ihmisiä on Helsingistä 6%. Myös Turusta 5%, Somerolta 4% ja Paimiosta 2% seurataan koulumme tiliä. Tässä on hyvä muistaa, että yli 30% kävijöistä ei ole kertonut asuinpaikkakuntaansa. Salosta tuotetut julkaisut ovat silti mahdollisesti salolaisten mieleen, ja niitä kannattaakin julkaista.
Kohderyhmä on jakautunut myös naisiin ja miehiin. Ehdottomasti enemmistö kävijöistä on naisia. On siis huomioitava julkaisuja jakaessa, millaista sisältöä julkaisee. On kuitenkin muistettava tasapuolisesti julkaista niin sanottuja naisten- ja miesten juttuja. Tasapuolinen julkaisu varmistaa molempien sukupuolien edustajien mielenkiinnon ja sivujen katselun ja seuraamisen.
Julkaisuajankohta on tärkeä asia. Tässä kuvassa on havainnoitu tiistaita. Tilastosta voi lukea, että eniten kävijöitä on kello yhdeksän jälkeen illalla. Ehdoton "ei julkaisuja" -ajankohta on yöllä. Kävijöitä on kohtalaisesti jo heti kello kahdentoista jälkeen päivällä.
Seuraavana vuorossa on facebook. Facebookissa on esimerkiksi mahdollista hakea eri ajanjaksoilta tietoa. Tässä esimerkkikuvassa olen hakenut viimeisen vuoden ajalta tietoa, vaikka kyseiset sivut on luotu jo paljon aikaisemmin.
Viereisessä kuvassa on havainnoillistettu, millaisia kaikkia tietoja on mahdollista löytää facebookista tietyllä aikavälillä. Niin sanotulta pääsivulta on nähtävissä esimerkiksi sivun näyttökertoja, sivun esikatseluja, tykkäyksiä, julkaisujen katettavuutta ja sivukatseluja. Tarkasteluajankohta vaikuttaa näissäkin tiedoissa. Tiedot muuttuvat ajan mukana.
Facebookista löytyy tietoa siitä, mitä kautta ihmiset ovat löytäneet ammattikoulun sivuille. useimmiten sivut on löydetty itse facebookin kautta.
Kuten instagramissa, myös facebookissa on mahdollista katsoa ikä- ja sukupuolijakaumaa. Täällä 72% kävijöistä on naisia ja 28% miehiä. Miespuolisista kävijöistä ikä jakautuu 18 vuoden ikäisten yläpuolelle. Naisia on eniten 35-44 vuotiaita.
Alla on myös näkyvillä, mistä päin kävijät ovat. Eniten katsojia on Suomessa. Kaupungeittain eniten kävijöitä on myös Salossa. Salolaisia kiinnostaa Salon asiat.
Vielä viimeisimpänä on tilastoja omasta blogistani. Siinä ei ole paljon katseltavaa. Suomi on maa, josta tätä blogia katsotaan. Katsomiskertoja muutama, eikä sanottavaa oikein mistäkään. Panostus mainostukseen 6/5.
Kommentit
Lähetä kommentti